mandag 15. mars 2010

Promarker tips...

Promarkers er min nye besettelse om dagen, og jeg har noen tips, for de som ønsker det :0)

Jeg har lett etter en oversikt over fine fargekombinasjoner. Fant ikke så mye, men et tips er å sette seg ned med et fargekart, og se på farger du liker/bruker mye, og finne kombinasjoner ut fra dette. Det som er det fine med alkoholtusjer som Promarker, er at du kan lage skygge med bare en farge; for hver gang du tusjer på samme stedet, blir arket mettet med mer farge, og man kan derfor få en grunnfarge ved å bare ta et strøk, og deretter skyggelegge ved å ta samme fargen over der man vil ha skygge (litt keitete forklaring, men håper du forstår blink.gif )

Jeg har funnet ut at flere ulike kombinasjoner kan som brukes til hud/ansikt. Jeg bruker f.eks Blush og Pastel Pink. Man kan kjøpe sett med hudfarger også, det heter Set 3 skin tones. Hvilke kombinasjoner du vil bruke, kommer an på hvor lys eller mørk du vil ha huden.

Til skyggelegging finnes ulike grå farger. De har en serie som heter Cool grey 1-5, og Warm Grey 1-5. Jeg har begge disse, og bruker dem etter om det er kalde eller varme farger jeg tusjer med. De har også Ice Grey 1-5. Du trenger kanskje ikke alle, men f.eks Cool grey 1 + Cool grey 3 til kalde farger, og Warm grey 1 + Warm grey 3 til varme farger. Alt etter hvor mørke eller lyse du ønsker skyggene.
Jeg har også sett at noen legger skygger med farger. Alt er opp til deg, og hva du ønsker å legge i det av tid og penger smile.gif

Jeg har ønsket meg Promarkere i maaaaange år, vel over 10 år! Siden første gangen jeg hørte om dem. Da var prisen alt for høy, og de var lite tilgjengelige. Dette har endelig endret seg, og jeg har invistert i snart 60 ulike farger. Og det blir helt sikkert flere i samlingen min, for de passer meg og mitt bruk veldig godt smile.gif

Et litet tips; det kan være en fordel å kunne en del fargelære, når du velger ut farger og slikt, men alt kommer med læring; testing og prøving. Jeg hadde begynt med to og to tusjer. En grunnfarge, og en litt mørkere nyanse som kan brukes som skygge. F.eks rødfarge; Red og Berry som skygge, og Warm grey 1 til å fargelegge rundt/bakgrunn. Eller lillafarger; Lilac og Lavender og Cool Grey 1 til å fargelegge rundt/bakgrunn.

Først og fremst vil jeg råde deg til å enten prøve ut et par tusjer før du invisterer, eller kjøpe noen få, og prøve deg frem, rett og slett. Prøv ulike kombinasjoner og teknikker, så finner du fort ut hvilke farger du foretrekker, og hva du bør kjøpe for å supplere smile.gif

Lykke til! 15.gif

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er alltid koselig å høre fra andre. Dersom du legger igjen bloggadressen, så hopper jeg en tur innom til deg. Takk for titten! ;0)